Welke gegevens ingeven bij boeking?

Bij het boeken van een vliegticket of een ticket voor de trein, bus, boot, Thalys,... voer je de gegevens in conform je identiteitskaart. Dat is ook zo voor de reservering van een ho(s)telkamer. Wanneer je als trans persoon je voornaam en/of geslachtsregistratie liet aanpassen, en je reeds over een nieuwe identiteitskaart beschikt, dan kan je zonder problemen boeken met je nieuwe identiteitskaart. Zorg er wel voor dat je internationaal reispaspoort, visum en rijbewijs mee aangepast werden indien je buiten Europa en/of met de auto reist. Lees hierExterne link meer over de kostprijs en aanvraagprocedure van alle reisdocumenten.

Wat als de gegevens van op de identiteitskaart niet conform zijn aan die van de boeking?

Het kan voorkomen dat je reeds tickets boekte voor of tijdens de aanpassing van je naam en/of geslachtsregistratie. In dat geval heb je binnenkort een nieuwe identiteitskaart met nieuwe gegevens, die logischerwijze niet conform zijn aan de gegevens van de boeking/tickets. Dat kan problematisch zijn tijdens het reizen, zeker wanneer je per vliegtuig reist. 

Je kan bij  het online inchecken of bij de check-in balie op de luchthaven geweigerd worden op de vlucht wanneer de gegevens van op je identiteitskaart niet overeenstemmen met de gegevens van op de boeking. Dat is ook zo voor cruises of georganiseerde busreizen. Om te voorkomen dat je geweigerd wordt, moet je de gegevens op je tickets voor vertrek laten aanpassen. Wijziging is enkel mogelijk indien de (tarief)voorwaarden van de (luchtvaart)maatschappij dit toelaten. Bij sommige (luchtvaart)maatschappijen is het niet mogelijk om de boeking te wijzigen. Je bent dan verplicht om de reis te annuleren en een nieuwe boeking te maken. Bij anderen is wijziging enkel mogelijk wanneer je nog niet bent ingecheckt. Of een wijziging wordt toegestaan en onder welke voorwaarden, hangt enorm af van de gekozen (luchtvaart)maatschappij of touroperator. Kijk dit dus goed na en informeer bij de klantendienst en/of reisbureau. 

Naamcorrectie versus naamswijziging bij vliegreis

Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen een correctie (wanneer je bijvoorbeeld maximum 3 letters van je naam verkeerd ingaf) of wijziging (wanneer je een compleet nieuwe naam of/en geslacht wil registeren). Naamcorrecties kunnen bij de meeste luchtvaartmaatschappijen gemakkelijk en goedkoop (of soms zelfs kosteloos) worden doorgevoerd. Voor een naamswijziging, als de luchtvaartmaatschappij dat al toelaat, betaal je vaak een bedrag tussen de 35-160 euro. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is een naamswijziging ook alleen toegestaan tot een bepaalde periode voor vertrek, meestal tot 24 uur voor vertrek. Houd zeker rekening met de verwerkingstijd en het feit dat luchtvaartmaatschappijen niet altijd makkelijk bereikbaar zijn, en vraag een wijziging of correctie ruimschoots op tijd aan.

Boekingswebsites versus luchtvaartmaatschappijen

Boek je via een boekingswebsite (bijvoorbeeld Booking.com), houd er dan rekening mee dat er naast wijzigingskosten bijna altijd administratiekosten in rekening worden gebracht. Ook wanneer je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of/en de website van het ho(s)tel boekt, kunnen er bijkomende administratiekosten aangerekend worden. Alle boekingswebsites maken hun reserveringen in een reserveringssysteem wat gekoppeld is aan het boekingssysteem van een luchtvaartmaatschappij. Om de privacy van reizigers te garanderen is het voor de klantenservice van een luchtvaartmaatschappij niet altijd mogelijk om de reservering van een boekingswebsite te bekijken, te wijzigen of te annuleren. Indien je je vliegticket bijvoorbeeld met Brussels Airlines hebt geboekt via een boekingswebsite zoals Cheaptickets, is het dan ook belangrijk dat je eerst met Cheaptickets contact opneemt en pas in tweede instantie met Brussels Airlines.

Als blijkt dat je naast de wijzigingskosten ook het tariefsverschil moet betalen, kan het wel eens goedkoper uitpakken om je oude vliegticket te laten annuleren en een nieuw ticket te boeken tegen een lager tarief. Na je te informeren over de bijkomende kosten, vraag je best even tijd aan de medewerker om de prijzen te kunnen vergelijken. Vergeet hierbij niet de naam van de desbetreffende medewerker te noteren, zodat je altijd naar die persoon kan refereren. Wanneer je beslist om een nieuw ticket te boeken, moet je zeker je oude ticket annuleren om dubbele boekingen of verwarring te voorkomen.

Mag men extra kosten aanrekenen voor een wijziging van boeking?

In theorie zouden luchtvaartmaatschappijen geen extra kosten mogen aanrekenen om gegevens te wijzigen wanneer het om trans personen gaat die een officiële wijziging van de geslachtsregistratie en voornaam lieten uitvoeren. Als trans persoon vergis je je namelijk niet van naam of geslacht en kan bij het boeken niet anders dan de gegevens conform de huidige identiteitskaart in te voeren. Jammer genoeg loopt dit alles in de praktijk niet altijd even vlot. Geef bij de wijzigingsaanvraag van gegevens of/en kamer duidelijk mee dat je trans bent. Niet fijn, want hierdoor moet je jezelf outen, maar het geeft wel de meeste kans op kosteloze wijziging. 

Evenmin mag een touroperator extra kosten aanrekenen voor een aparte kamer wanneer je er zelf voor kiest om als trans persoon in een gezamenlijke mannen- of vrouwenkamer te slapen op een georganiseerde groepsreis. Dit zou een vorm van indirecte discriminatie zijn. Je kan hiervoor klacht indienen. 

Thalys

Indien je een ticket boekte met je oude identiteitskaart, maar je reist met je nieuwe identiteitskaart, dan zal men bij de Thalys geen bijkomende kosten aanrekenen. Je dient hiervoor wel enkele dagen op voorhand contact op te nemen met de klantendienstExterne link of via contactpersoon Gilbert (e-mail: gieich@thalys.com) met de melding dat je omwille van aanpassing van voornaam- of geslachtsregistratie met een nieuwe identiteitskaart reist. Geef zeker de nieuwe gegevens door.

Laatst nagekeken op: .