Europese transwetten

De rechten van trans personen verschillen sterk van land tot land. Vooral de juridische erkenning en de wetgeving rond de wijziging van de voornaam en/of geslachtsregistratie spelen hier een belangrijke rol in. 

In de meeste Europese landen bestaat er wetgeving rond de juridische erkenning van trans personen. In  Bulgarije en Hongarije ontbreekt die wetgeving helaas. In sommige landen is juridische erkenning wel mogelijk, maar verloopt de aanpassing het via een complexe gerechtelijke procedure.

Resolutie PACE en Legal gender Recognition Toolkit

Al in 2015 nam de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa (PACE, 2015) een resolutieExterne link  aan over de rechten van trans personen in Europa. Hierin worden de Europese deelstaten opgeroepen om wetten die ingaan tegen de rechten van transgender personen te schrappen. Men vraagt tegelijkertijd aan de deelstaten om wetten uit te werken die de discriminatie van transgender personen tegen gaat en de genderidentiteit van trans personen wettelijk erkennen. 

Jammer genoeg houden transgender wetten in heel wat landen nog steeds schendingen van de mensenrechten in. Transgender Europe (TGEU)Externe link publiceerde om die reden een ‘Legal Gender Recognition ToolkitExterne link ‘. Deze kan helpen bij de analyse van nationale wetten en procedures, en hoe goed of slecht ze scoren met betrekking tot mensenrechten.

Trans Rights Map

TGEU, de Europese transgender koepelorganisatie brengt elk jaar een  Trans Rights MapExterne link  uit. Deze kaart biedt een overzicht van de trans rechten in 49 Europese landen en 5 landen in Centraal-Azië.

Aan elk land wordt een score toegeschreven op 32. Die 32 slaat op indicatoren die betrekking hebben op juridische gendererkenning, asiel, haatspraak en geweld, non-discriminatiewetgeving en familiale zaken.

België in 2024 op vijfde plaats

België haalt 24.5 op 32 en neemt daarmee de vijfde plek in na Ijsland (30), Malta (27.5), Luxemburg en Noorwegen (26) en Denemarken (25).

In België verliezen we vooral punten omwille van de leeftijdsgrens voor de wijziging van de geslachtsregistratie en/of voornaam en het gebrek aan erkenning voor non-binaire personen via een inclusieve genderregistratie. Nochtans werd een deel van de transwet nietig verklaard door het Grondwettelijk Hof.

Indicatoren 

Wettelijke gendererkenning

40 van de 54 landen in Europa en Centraal-Azië hebben wettelijke of administratieve maatregelen getroffen die wettelijke gendererkenning beschikbaar maken voor transgender personen (2023: 41). Eén land in Centraal-Azië (Kazachstan) biedt momenteel wettelijke gendererkenning. Van de 40 landen die wettelijke gendererkenning aanbieden:

  • zijn 37 landen lid van de Raad van Europa
  • zijn 25 landen EU-lidstaten
  • vereisen 26 landen een diagnose op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg (2023: 28 van 41)
  • vereisen 12 landen steriliteit (2023: 13 van 41)
  • vereisen 18 landen een echtscheiding (2023: 21 van de 41)
  • hebben 18 landen een wettelijke gendererkenning procedure voor minderjarigen (2023: 16 van 41)
  • bieden 8 landen minderjarigen toegang tot wettelijke gendererkenning zonder enige leeftijdsgrens (2023: 8 van de 16)

11 van de 54 landen baseren wettelijke gendererkenning procedures op de zelfbeschikking van de persoon (2023: 11), en 3 landen verbieden wettelijke gendererkenning.

Sterilisatie-eis 

Sommige landen eisen nog steeds de voorwaarde van onvruchtbaarheid (sterilisatie) om juridisch van geslacht te kunnen veranderen, wat algemeen wordt beschouwd als een schending van de mensenrechten. Deze voorwaarde kan zowel impliciet als expliciet worden geëist in de wetgeving van een land.

Gelukkig komt hier langzaamaan verandering in: de sterilisatie-eis werd ondertussen door heel wat landen geschrapt, zoals bijvoorbeeld in buurlanden Nederland (2014), Italië (2015) en Frankrijk (2016). Pas in 2018 volgde ook België. In 12 Europese landen is sterilisatie nog steeds een eis voor een wettelijke wijziging van de geslachtsregistratie. 

Zowel de Parlementaire Assemblee van de Raad van EuropaExterne link  (PACE, 2015) als de World Professional Association for Transgender HealthExterne link  (WPATH, 2017) en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens Externe link (EHRM, 2017) hebben zich al expliciet uitgesproken tegen de sterilisatie-eis. De uitspraak van het EHRM dwingt de Europese landen die nog steeds sterilisatie eisen om hun wetgeving aan te passen. 

Zelfbeschikkingsrecht 

25 Europese landen eisen nog steeds een attest van één of meerdere medische specialisten (een psychiater, endocrinoloog en/of chirurg) als ‘bewijs’ van genderdysforie, of ze eisen bepaalde geslachtsbevestigende behandelingen (zoals hormoonbehandeling of sterilisatie) voorafgaand aan de wijziging van de geslachtsregistratie. Dergelijke vereisten zorgen voor meer stigma en uitsluiting, daar ze er verkeerdelijk vanuit gaan dat transgender-zijn een mentale stoornis/ziekte zou zijn.

Tijdens de 72ste World Health Assembly (WHA)Externe link  in mei 2019 erkende de WHO officieel de International Classifcation of Diseases – 11th revision (ICD-11). Hierin worden trans gerelateerde identiteiten geschrapt uit de lijst van mentale en gedragsstoornissen. 

Ondertussen zijn er 11 Europese landen waar de wet gebaseerd is op zelfdeterminatie: Denemarken, NoorwegenExterne link , Ierland,Malta, Ijsland, Luxemburg, Zwitserland, Spanje, Finland, Portugal en België. Ook de Argentijnse transgenderwetExterne link  is gebaseerd op zelfbeschikking. In deze landen kan men een wijziging van geslacht aanvragen zonder dat een expert voordien moet oordelen over deze aanvrager. Men gaat er in het licht van zelfbeschikking van uit dat enkel de aanvrager zelf het best in staat is om de beslissing tot het wijzigen van het juridisch geslacht te maken, en dat dit geen enkele link hoeft te hebben met mogelijke gewenste medische stappen. 

Het schrappen van medische inmenging uit de transwet bleek in verschillende landen alvast een succes. Ook in België steeg het aantal wijzigingen van de geslachtsregistratie fors na het in werking treden van de nieuwe transwet: de eerste zes maanden dat de wet van kracht was werden half zoveel wijzigingen geregistreerd als in de voorbije 25 jaar samen. Waarschijnlijk wachtte een groot deel van deze mensen tot de medische eisen uit de wet zouden verdwijnen om een juridische geslachtswijziging aan te vragen. 

Leeftijd 

In de meeste landen is een officiële wijziging in de geslachtsregistratie slechts mogelijk vanaf 18 jaar. In enkele landen is het mogelijk om het vanaf 16 jaar aan te vragen, zo ook in België. In Malta kunnen -16 jarige kinderen een juridische wijziging in de geslachtsregistratie bekomen via de rechtbank. In Noorwegen is het mogelijk vanaf 6 jaar, mits toestemming van de ouders. In Luxemburg geldt een leeftijdsvereiste van 5 jaar. 

Burgerlijke staat 

In landen waar het niet mogelijk is om te huwen met iemand van hetzelfde geslacht, worden trans personen gedwongen om te scheiden wanneer ze juridisch van geslacht wensen te veranderen. Hoewel de PACE resolutieExterne link  (2015) expliciet oproept om dit uit de wetgeving te halen, is dit nog steeds zo in 18 Europese landen. 

Recht op privacy 

In veel Europese lidstaten blijft de wijziging van de geslachtsregistratie altijd zichtbaar op de geboorteakte. Dit betekent dat telkens een letterlijk afschrift nodig is (bv voor een huwelijk of adoptie), deze wijziging zichtbaar blijft. 

Erkenning voor non-binaire personen

De World Professional Association for Transgender Health Externe link (WPATH) pleit er in hun laatste Identity Recognition StatementExterne link  (2017) voor om een optie ‘X’, ‘non-binair’ of ‘anders’ beschikbaar te maken voor personen die zich niet identificeren met de categorieën ‘man’ of ‘vrouw’. Ook de  PACE resolutieExterne link  (2015) roept op tot het voorzien van de mogelijkheid tot het registreren van een derde optie. Sommige landen hebben recent stappen ondernomen om de registratie inclusiever te makenExterne link .

Malta en Denemarken hebben bijvoorbeeld de optie ‘X’ al geïntroduceerd voor internationale paspoorten. In Schotland en Ierland zal de mogelijkheid voor een derde gender optie besproken worden wanneer de Schotse/Ierse transwet wordt hervormd. Ook in landen als Ijsland, Duitsland, Canada, Nepal, Australië, Nieuw-Zeeland, Pakistan en India bestaat de registratie van een ‘derde’ gender of erkenning voor non-binaire personen al.  

In België is het momenteel nog niet mogelijk, maar het Grondwettelijk Hof heeft in 2019 delen van de huidige transgenderwet ongrondwettig verklaard, omdat deze discriminerend is voor personen met een non-binaire en genderfluïde identiteit. De Belgische wet zal dus binnen redelijke termijn aangepast worden om inclusief te zijn voor non-binaire en genderfluïde personen. Het is op dit moment nog onduidelijk of er een derde optie, een afschaffing of ander alternatief komt. 

Asiel

27 van de 54 onderzochte landen bieden expliciete internationale bescherming op grond van genderidentiteit (2023: 27).

Haatspraak en geweld

24 landen hebben wetten die haatmisdrijven tegen transgender personen verbieden (2023: 22). Hiervan zijn er 14 EU-lidstaten. 19 landen hebben wetten die haatzaaiende uitlatingen tegen transgender personen verbieden (2023: 19). Vijf landen hebben andere positieve maatregelen getroffen die gericht zijn op het bestrijden van haatzaaiende uitlatingen en misdaden tegen transgender personen (2023: 6).

Gezondheid / zorg

Ijsland en Malta zijn de enige twee landen die werken volgens een depathologiseringsprincipe (2023: 1). Dit betekent dat je in alle andere landen nog steeds een verwijsbrief of verklaring van een arts of psychisch hulpverlener nodig hebt om toegang tot medische zorg te krijgen. 

10 landen verbieden conversie praktijken (2023: 5). Ook in België is dat het geval. 

Familie

6 landen erkennen de genderidentiteit van trans ouders binnen binaire opties (2023: 6). Malta en Ijsland erkennen ook non-binaire ouders. 

Anti-discriminatie

  • 35 landen verbieden discriminatie op de arbeidsmarkt op grond van genderidentiteit (2023: 35)
  • 28 landen verbieden discriminatie op gezondheidsgebied op grond van genderidentiteit (2023: 27) 
  • 31 van de beoordeelde landen beschermen tegen discriminatie in het onderwijs op basis van genderidentiteit (2023: 30)
  • 30 landen beschermen transgender personen tegen discriminatie bij de toegang tot goederen en diensten (2023: 30)
  • 25 landen verbieden discriminatie op het gebied van huisvesting op basis van genderidentiteit (2023: 24)
  • 31 landen hebben een mandaat voor een Equality Body (2023: 32)
  • 10 landen hebben een actieplan voor gelijkheid opgesteld (2023: 12), waarbij twee landen nieuwe actieplannen aannemen en vier landen hun actieplan laten aflopen
  • 17 landen bieden non-discriminatiebescherming op grond van genderexpressie (2023: 17)

Laatst nagekeken op: .