Nieuwe tools voor hulpverleners die met trans jongeren werken
De afgelopen twee jaar liep het Europese Transilience project,Externe link een project dat de veerkracht bij trans jongeren (16-35j) wou aansterken. Vergrote veerkracht kan namelijk helpen om met geïnternaliseerde transfobie om te gaan, om ervaringen van geweld te delen met anderen, om de genderidentiteit te tonen op school en thuis, om sociale steun en manieren te vinden om met genderdysforie om te gaan.
Het was een samenwerking tussen de Hogeschool VIVESExterne link en het Centrum voor seksuologie en gender van het UZ GentExterne link. Samen met de jongeren werden groepstrajecten opgezet. Die groepstrajecten bestonden uit verschillende modules, die werden opgezet vanuit verschillende invalshoeken: psychologisch, sociaal, met focus op lichaamswerk, met focus op school en vanuit digital storytelling.
Naast de veerkracht versterken van trans jongeren, wou het project ook de kennis en vaardigheden van professionals die werken met trans jongeren verhogen. Hiervoor werden diverse filmpjes (zie YouTube kanaalExterne link) en tools (zie hieronder) ontwikkeld. Tot slot werd er een seminarie georganiseerd voor hulpverleners en onderwijsactoren waar ook het TIP op aanwezig was.
De tools die werden ontwikkeld:
- Handleiding "mentale veerkracht" voor psychologen en hulpverleners die via een groepsaanbod aan de slag willen rond mentale veerkrachtExterne linkPDF
- Handleiding "sociale veerkracht" voor logopedisten en sociaal werkers die willen werken rond genderexpressie en het overwinnen van sociale drempelsPDF
- Handleiding "fysieke weerbaarbeid" voor sportleraren, fysieke coaches en danstherapeutenPDF
- Gendermanifest. Tips rond transsensitief werken voor scholen, ontwikkeld door trans jongeren in samenwerking met leraren en cisgender leeftijdsgenotenExterne linkPDF
- Algemene richtlijnen voor zorgverlenersPDF
- Richtlijnen voor consultaties met transgender personenPDF
- Richtlijnen voor het opzetten van een groepsaanbod voor transgender personenPDF
- Richtlijnen rond autisme vriendelijk werken in groepsverbandPDF